Z opublikowanego raportu „Ruch w interesie zdrowia. Promocja zdrowia i aktywności fizycznej w zakładach pracy w Polsce” wynika jasno:
- Tylko 45% firm deklaruje, że troszczy się o zdrowie pracowników ponad obowiązki wynikające z przepisów BHP.
- Ponad 30% ogranicza się wyłącznie do działań wymaganych prawem, a więc nie podejmuje dodatkowych inicjatyw prozdrowotnych.
Raport można pobrać tutaj.
Tymczasem — jak podkreśla w swoim komentarzu Izabela Chocianowska z Orange Polska — rola pracodawcy w kształtowaniu stylu życia, nawyków i zdrowotnych postaw pracowników jest kluczowa:
„Zdrowie jest osobistym zasobem każdego człowieka. (…) Pracodawcy poprzez kształtowanie środowiska i warunki pracy, a także jej kulturę, mogą i powinni wspierać pracowników w dbaniu o kondycję fizyczną i psychiczną. (…) Poziom świadomości i zrozumienia przez zarządzających, jak duży wpływ na zaangażowanie pracowników i ich efektywność mają działania związane z promocją zdrowia i dobrego samopoczucia, jest niewystarczający.”
Cały komentarz Izabela Chocianowska znajduje się w raporcie na stronach 36-37.
Raport pokazuje, że wyzwania w promocji zdrowia w pracy różnią się w zależności od wielkości organizacji — od braku zasobów, przez trudności w zaangażowaniu pracowników, aż po stereotypy i obawy związane z kontuzjami. Czasem problemem jest też brak dopasowania form aktywności do rzeczywistych potrzeb zespołu.
W odpowiedzi na te wyzwania Orange Polska postawiło na świadomość + oddolne zaangażowanie:
- Edukacja: webinary, warsztaty i materiały o wpływie ruchu na zdrowie psychiczne i fizyczne.
- Wsparcie dla pracowników: aż osiem klubów sportowych, wyjazdy integracyjne z elementami aktywności (spływy, zawody sportowe),
- Lokalne działania: „Miasteczka Regionalne” – oddolne struktury wspierające zdrowie, ekologię i atmosferę w pracy.
Efekty? Większe zaangażowanie, satysfakcja i realna poprawa atmosfery pracy.
Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”.