Raport „Ruch w interesie zdrowia. Promocja zdrowia i aktywności fizycznej w zakładach pracy w Polsce. Raport z reprezentatywnego badania 1032 średnich i dużych firm”

Jest nam niezmiernie miło poinformować, że właśnie ukazał się nasz nowy raport pt. „Ruch w interesie zdrowia. Promocja zdrowia i aktywności fizycznej w zakładach pracy w Polsce. Raport z reprezentatywnego badania 1032 średnich i dużych firm”.

Wellbeing stał się w zakładach pracy bardzo modnym hasłem, ale działania w jego kierunku, ich dostępność dla pracowników i jakość, pozostawiają wiele do życzenia. Pokazało to badanie Krajowego Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy Instytutu Medycyny Pracy im. prof. Jerzego Nofera, przeprowadzone w ogólnopolskiej reprezentacji 1032 firm.

Najbardziej popularne w firmach działania prozdrowotne, spośród aż 48 uwzględnionych w badaniu, to m.in. udogodnienia dla osób spożywających posiłki w czasie pracy (80%) oraz dla przyjeżdżających do pracy rowerem (58%), udostępnienie alkomatu przed podjęciem pracy (46%), dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne (46%), abonamenty medyczne (34%). To głównie doposażenie materialnego środowiska pracy lub udostępnienie zakupionych z zewnątrz usług bądź produktów.

Jednocześnie aż 43% zakładów pracy nie oferuje pracownikom nic, co byłoby wsparciem dla ich zdrowia psychicznego. Jeżeli dbają o ten aspekt zdrowia, to więcej firm uczy zatrudnionych, jak mogą radzić sobie ze stresem (22%), natomiast mniej próbuje identyfikować jego źródła (14%), uczyć menedżerów, jak mogą dbać o zdrowie psychiczne podwładnych (17%), a także ograniczać stres występujący w pracy (18%). Wygląda to tak, jakby większą odpowiedzialność za stres w pracy miał ponosić sam pracownik, niż firma generująca ten stres.

Choć więcej, bo 77% firm mobilizuje swój personel do zdrowej aktywności fizycznej, to paradoksalnie, większość robi to w mało aktywny sposób – instaluje stojaki rowerowe (58%), dofinansowuje abonamenty sportowo-rekreacyjne (29%) oraz rozmieszcza sprzęty tak, by skłaniać do przemieszczania się (28%). Dziesięciokrotnie więcej firm dba o to, by pracownicy mieli gdzie zaparkować rower, niż by mogli go dogodnie wypożyczyć lub serwisować (5%). Także więcej dba, by pracownicy mogli wykupić wstęp do klubu fitness lub siłowni, niż by chcieli wykonywać proste ćwiczenia przy stanowiskach (8%) lub choćby regularnie zmieniać pozycję przy pracy (7%). Ponad połowa firm (53%), które wspierają aktywność fizyczną zatrudnionych, oferuje im zaledwie jedną lub dwie formy wsparcia (spośród 16 uwzględnionych w badaniu). Tylko co czwarta robi to w kompleksowy sposób, oferując przynajmniej pięć sposobów aktywizacji sportowo-rekreacyjnej.

Więcej ustaleń na temat rozpowszechnienia dobrowolnych działań prozdrowotnych w średnich i dużych zakładach pracy, ich jakości, powodów podejmowania, zauważanych efektów, utrudnień w realizacji, źródeł finansowania, a także społecznych nierówności w dostępie do zasobów zdrowia zawiera raport pt. „Ruch w interesie zdrowia. Promocja zdrowia i aktywności fizycznej w zakładach pracy w Polsce. Wyniki reprezentatywnego badania 1032 średnich i dużych firm”. Dokument jak zawsze jest dostępny bezpłatnie w formie elektronicznej, można go przejrzeć lub pobrać klikając tutaj lub w okładkę raportu poniżej.

, Raport „Ruch w interesie zdrowia. Promocja zdrowia i aktywności fizycznej w zakładach pracy w Polsce. Raport z reprezentatywnego badania 1032 średnich i dużych firm”

 

„Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”.

 

, Raport „Ruch w interesie zdrowia. Promocja zdrowia i aktywności fizycznej w zakładach pracy w Polsce. Raport z reprezentatywnego badania 1032 średnich i dużych firm”

Ułatwienia dostępu

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.