Artykuł Krzysztofa Puchalskiego i Elizy Goszczyńskiej dostępny w branżowym piśmie “HR Business Parter” (nr listopad/grudzień 2022) pokazuje, jak ważne jest strategiczne podejście do planowania polityki wellbeingowej firmy.
Rosnące w ostatniej dekadzie zainteresowanie pracodawców i menadżerów dbaniem o zdrowie personelu firm spowodowało, że niemal wszystkie duże i średnie firmy w Polsce oferują swoim pracownikom różnego rodzaju benefity czy udogodnienia prozdrowotne (np. karty do obiektów sportowych, abonamenty medyczne). Jednak badania Krajowego Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy wykazały, że tylko wg 40% zatrudnionych działania firmy w tym zakresie trafiają w ich potrzeby. Co więcej, częściej niż co piąta osoba stwierdziła, że oferta prozdrowotna pracodawcy jest niedostosowana do potrzeb starszych pokoleń, a jedynie 15 % pracowników odczuwało, że tego typu działania pracodawcy w jakiś sposób przyczyniły się do poprawy ich zdrowia. Jednocześnie zaledwie kilka procent pracowników potwierdzało, że firma dowiadywała się od nich, jakie mają potrzeby lub oczekiwania związane ze zdrowiem, podczas gdy blisko 60% oczekiwało takiego zainteresowania.
Współcześnie rozwija się trend strategicznego podejścia do zarządzania zdrowiem w miejscu pracy. Jego kluczowym elementem jest diagnoza potrzeb, która wynika z oceny stanu zdrowia, oczekiwań personelu i możliwości działania. Jednym ze sposobów rozpoznania sytuacji zdrowotnej pracowników jest zapytanie ich o postrzeganie czy odczuwanie własnego zdrowia, np. za pomocą ankiety, wywiadów czy nieformalnych rozmów. Aby ułatwić firmom szeroką diagnozę nasi eksperci przygotowali m.in. kwestionariusz do badania subiektywnej oceny zdrowia. Więcej informacji na temat narzędzia znajduje się w artykule. Serdecznie zapraszamy do lektury.