Kwestionariusz do oceny efektów działań prozdrowotnych w zakładzie pracy
Jest to narzędzie opracowane przez ekspertów Krajowego Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy Instytutu Medycyny Pracy im. prof. dr Jerzego Nofera (KCPZMP IMP). Kwestionariusz, którego autorami są dr Krzysztof Puchalski i dr Eliza Goszczyńska, powstał w sierpniu 2025 roku.
Narzędzie to stanowi istotne wsparcie dla procesów zarządzania promocją zdrowia w organizacjach.
Dlaczego potrzebujesz tego Kwestionariusza?
Głównym zadaniem kwestionariusza jest ułatwienie zakładom pracy samooceny efektów uzyskiwanych w wyniku wdrażania działań i rozwiązań z obszaru promocji zdrowia.
Potrzeba stworzenia takiego instrumentu wynika z obserwacji, że zaledwie około 10% średnich i dużych firm w Polsce, które wdrażają działania na rzecz zdrowia pracowników, jest zainteresowanych ocenami ich skutków. Co więcej, w Polsce jest niedostatek narzędzi, które ujmują efekty promocji zdrowia w szeroki sposób, nie sprowadzając ich wyłącznie do jednego wymiaru zdrowia (np. ryzyka wypalenia zawodowego).
Co mierzy Kwestionariusz?
Kwestionariusz umożliwia przeprowadzenie oceny stanu i stopnia osiągnięcia kluczowych wartości dla organizacji. Uwzględnione efekty to wartości, które są potencjalnie istotne dla firm, przedsiębiorstw i instytucji publicznych, a które mogą być realizowane dzięki inicjatywom dotyczącym promocji zdrowia personelu lub przy ich współudziale.
Narzędzie uwzględnia listę aż 26 potencjalnych efektów – z możliwością jej uzupełnienia. Lista ta jest wielowymiarowa i obejmuje:
- Efekty będące bezpośrednim skutkiem promocji zdrowia oraz te będące następstwem procesów organizacyjnych towarzyszących wdrożeniu.
- Efekty, dla których działania prozdrowotne są główną przyczyną, jak i te, przy których są jedynie czynnikiem wspierającym.
- Zjawiska dotyczące bezpośrednio zdrowia personelu, a także odnoszące się do szeroko pojętego funkcjonowania organizacji.
- Efekty możliwe do osiągnięcia zarówno w krótkiej, jak i odległej perspektywie czasowej.
Praca z kwestionariuszem jest zaproszeniem do refleksji na temat wartości i wyzwań istotnych dla danej organizacji, stanu ich realizacji, roli promocji zdrowia w ich osiąganiu oraz dowodów potwierdzających osiągnięcie zauważonych efektów.
Dla kogo jest to narzędzie?
Kwestionariusz jest przeznaczony głównie dla pracodawców, reprezentantów zarządu/kierownictwa oraz menedżerów zarządzających kapitałem ludzkim i zdrowiem. Może być wykorzystany w praktycznie dowolnym typie organizacji, niezależnie od jej wielkości, formy własności czy profilu działalności.
W ocenie efektów kluczowe jest uchwycenie i zintegrowanie różnych subiektywnych punktów widzenia. W związku z tym zaleca się powołanie zespołu wewnętrznych ekspertów, którego skład powinien odzwierciedlać złożoność organizacji. W dużych organizacjach w skład zespołu powinni wejść m.in. przedstawiciel najwyższego kierownictwa, reprezentant HR, osoby odpowiedzialne za BHP i komunikację wewnętrzną, a także formalni i nieformalni reprezentanci pracowników (np. liderzy opinii, związkowcy).
Narzędzie, wraz z rekomendacjami dotyczącymi jego zastosowania, można bezpłatnie pobrać tutaj, a także po kliknięciu w grafikę poniżej.
