Dnia 10.12.2024 r. odbył się webinar „Jak firmy w Polsce promują aktywność fizyczną swojego personelu?”. W wydarzeniu wzięły udział 43 osoby, m.in. przedstawiciele: zakładów pracy mający bogate doświadczenia w promowaniu aktywności fizycznej pracowników, jak i poszukujący inspiracji do tego rodzaju wdrożeń, firm funkcjonujących na wolnym rynku oferujących usługi wspierające pracodawców i menadżerów w zarządzaniu zdrowiem personelu, a także środowisk naukowych zainteresowanych pierwszymi osiągnięciami naukowymi projektu.
Webinar był doskonałą okazją do zaprezentowania idei, celów, planowanych działań i harmonogramu projektu „Ruch w interesie zdrowia”.
Monitoring aktywności firm na rzecz promocji zdrowia personelu – wstępne wyniki sondażu
W trakcie wydarzenia przedstawiono również pierwsze wyniki ogólnopolskiego, reprezentatywnego badania zakładów pracy, przeprowadzonego w projekcie. Sondażem objęto 1032 średnie i duże organizacje w Polsce. Dzięki niemu zgromadzono dane na temat rozpowszechniania dobrowolnych działań podejmowanych przez pracodawców na rzecz zdrowia personelu, z akcentem na promocję aktywności fizycznej, informacje pozwalające analizować jakość realizowanych wdrożeń (m.in. oparcie ich na wewnętrznych diagnozach potrzeb, osadzenie w kulturze organizacyjnej, strategiczny charakter, komunikację z personelem, ewaluację), postawy kadry zarządzającej i motywy realizacji promocji zdrowia, utrudnienia i przeszkody w jej wdrażaniu, dostrzegane i oceniane efekty, a także źródła finansowania.
Przykładowe dane z badania przedstawione podczas webinaru:
- Zaledwie 8% firm diagnozuje potrzeby zdrowotne swoich pracowników.
- Ponad 20% firm nie podejmuje żadnych działań wspierających aktywność fizyczną pracowników.
- Tylko 30% organizacji oferuje przynajmniej jedną formę wsparcia dla aktywności ruchowej.
- Wciąż dominuje podejście, w którym troska o zdrowie pracowników traktowana jest bardziej jako benefit niż element strategii firmy.
Więcej wstępnych wyników sondażu dostępnych jest w prezentacji dra Krzysztofa Puchalskiego i dr Elizy Goszczyńskiej z Krajowego Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy. Prezentacja dostępna tutaj.
Dobre praktyki z firm – inspiracje dla liderów
Kolejnym atutem webinaru były wystąpienia menadżerek z zakładów pracy wyróżniających się w promowaniu zdrowia swoich załóg. Wszystkie zaproszone prelegentki podzieliły się swoimi doświadczeniami i know-how w zarządzaniu zdrowiem pracowników, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności fizycznej. Udowodniły przy tym, że wellbeing może być ważnym elementem strategii organizacji – niezależnie od branży, formy własności czy wielkości firmy.
- Kinga Baj z mBank S.A.
opowiedziała o programie ,,Z energią po zdrowie”, w którym mBank stawia na holistyczne podejście, łącząc zdrowie fizyczne i psychiczne. - Małgorzata Furtak z Santander Bank Polska S.A.
przedstawiła kreatywne wyzwania sportowe, które nie tylko promują aktywność fizyczną, ale też budują integrację i zaangażowanie zespołów. - Monika Malinowska z Biura Rzecznika Praw Obywatelskich
opowiedziała o wyzwaniach i korzyściach związanych z diagnozowaniem potrzeb i oczekiwań zdrowotnych personelu oraz roli aktywnych ambasadorów zdrowia w zakładzie pracy. - Dorota Niedbalska oraz Magdalena Mielcarek z Volkswagen Poznań Sp. z o.o
pokazały, jak duża firma produkcyjna może skutecznie łączyć działania na rzecz profilaktyki, zdrowia fizycznego i ergonomii.
Każda z ekspertek udowodniła, że promocja zdrowia w miejscu pracy ma ogromny sens i przynosi realne korzyści dla biznesu i pracowników.
W zakładce „Praktyki w firmach” znajdują się:
- nagrania z wystąpień każdej prelegentki,
- prezentacje z przykładami wdrożonych działań.
Rejestracja całego webinaru dostępna jest tutaj. Zapraszamy do oglądania filmu.
Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”.